"Leer zelf de basis van fotografie!"

Een overzicht van de geplande workshops/infosessies/uitstappen kan u bij de evenementen op mijn Facebook-pagina terugvinden:
https://www.facebook.com/pg/tim.delmoitie.photography/events/

Abonneer u op de FB-evenementenpagina en u wordt automatisch verwittigd als er een nieuwe workshop wordt gepland.
Steeds democratische prijzen om iedereen de kans te geven om bij te leren zonder de weken erna te moeten overleven op enkel brood en water.

Status: nieuwe workshops worden ingepland begin 2020.
Hou mijn FB-pagina goed in de gaten.

Aankomende workshops vanaf 2020:
- Leer fotograferen in één dag (basis fotografie in één dag)
- Lenzen en filters
- Nabewerking via Adobe Lightroom (2 avonden, met noties van Photoshop)
- Langesluiterfotografie


Ik en fotografie. Een verhaal apart...

Ik heb fotografie op eigen houtje geleerd. Wat me tijdens het leren fotograferen opviel was dat ik veel tegenstrijdigheden las en hoorde. In het ene boek stond dit, het andere boek zei dat en een andere fotograaf zei nog iets anders.Hierdoor was ik verplicht om alles zelf uit te proberen en voor mezelf uit te maken wat er wel werkte.

De resultaten kwamen er met de jaren en ik kon bepaalde aspecten goed uitleggen aan andere mensen. Daarom besloot ik om de manier waarop ik fotografie leerde in een cursus te steken. Geen gewone cursus, maar weeral een atypische, genaamd 'Cut to the chase', een Engelse uitdrukking wat ''Kom ter zake'' betekent. Geen ellenlange cursussen, maar enkel dat dat je moet weten om te kunnen starten met fotografie en snel vooruitgang te boeken. De rest leer je gaandeweg wel.Ondertussen heb ik al ongeveer 80 personen laten 'proeven' van de fotografie.


Waarom de basis van fotografie leren?

Ik hoor verschillende mensen die voor bepaalde belangrijke gebeurtenissen in hun leven (geboorte, trouw,...) een dure spiegelreflexcamera kopen en nadien ontgoocheld omdat het toestel niet doet wat ze ervan verwachtten. Zonde, niet? Door gewoon de basis van het toestel te leren, zal je automatisch leren denken als een camera en er uit leren...


Basis van fotografie in één dag

Om de basis van de fotografie te leren zijn er slechts enkele ingrediënten:

- Een camera aanschaffen. Een camera hoeft zeker niet duur te zijn! Vraag me gerust advies als je nog geen camera hebt.
- Tijd kunnen vrijmaken om er veel mee bezig te zijn
- Geen schrik om je grenzen te verleggen, je camera overal meenemen en kunnen omgaan met slechte foto's. Met vallen en opstaan noemen we dit ;-)
- Eén dag aandachtig mijn basisworkshop volgen (en je vooral amuseren!)

Op één dag zien we de basis van de fotografie:

- Belichtingsdriehoek (Diafragma, Sluitertijd en Lichtgevoeligheid (ISO))
- Weten hoe te reageren in verschillende situaties (gebouwen, bewegende onderwerpen, weinig licht, etc.)
- Scherpstellen
- Compositie

Je krijgt van mij een afdruk van de slides en nadien een digitale uitgeschreven versie van de cursus om alles rustig na te lezen. En je bent uiteraard nadien altijd welkom bij mij om nog extra vragen te stellen.


Maar het is nog niet genoeg: theorie is één ding, praktijk een ander. Daarom gaan we op een later moment nog eens enkele uren uittrekken om alles in de praktijk om te zetten. In de tussentijd heb je al wat tijd gehad om thuis wat te oefenen en zal je nog een pak vragen hebben. Dit kan je me dan die dag stellen...


Lenzen en filters

Met een camera zonder lens (objectief) kan je uiteraard geen foto's maken. Maar er bestaan zoveel soorten lenzen en veel mensen zien de bomen niet meer door het bos:
- Welke type lenzen bestaan er allemaal?
- Wanneer welk type lens gebruiken?
- Welke lens moet IK nu kopen en wat is het verschil tussen een lens van 300 euro en 2000 euro?

Als we nog een stap verder willen gaan in de fotografie, ga je op een bepaald moment geconfronteerd worden met bepaalde problemen die kunnen opgelost worden met filters:
- Welke soorten filters bestaan er allemaal? (UV-, (variabele) ND-, polarisatie-, verloopfilters, etc.)
- Wanneer welke filter gebruiken?
- Er bestaan goedkope en dure filters. Is dit nu echt nodig?

Aan de hand van voorbeelden en situaties leg ik je uit wat filters voor jouw fotografie kunnen betekenen.
Deze workshop is eerder een infoavond waarbij we een avondje over lenzen en filters praten en waar je ongetwijfeld veel uit gaat halen.


Nabewerking via Adobe Lightroom

niet elke gemaakte foto zal perfect zijn, hoeveel tijd je er ook aan besteedt. De ene foto zal wat te donker zijn, de andere te overbelicht. Of de foto ziet er te blauw uit of staat scheef. Of die ene meneer die het net nodig vond om jouw perfecte foto te verpesten en net in beeld te stappen...

Voor sommigen gaat nabewerking net te ver, maar dit hoeft niet. Soms bestaat nabewerking uit slechts enkele kleine aanpassingen die je foto 'afwerken'.
Het kan dus zijn dat je je foto's nog niet bewerkt en het kan zijn dat je je foto's wel al bewerkt, maar via een ander software-pakket.

Hoogstwaarschijnlijk heb je dan wel al gehoord van Adobe Lightroom. Lightroom is al een tijdje immens populair en kan zo'n grote meerwaarde bieden aan iemand die fotografeert. Ik werk nu zelf al een jaar of 6 met dit pakket en heb dus al veel ervaring opgebouwd.

In deze sessie gaan ik jou over 2 avonden gespreid zoveel mogelijk vertellen en leren over Lightroom. Ik heb destijds zelf ondervonden dat het niet makkelijk is om met Lightroom te starten en velen haken snel af als ze niet weten hoe er mee te beginnen... Dit gaan we dus proberen te vermijden.

Dit is geen hands-on workshop. Lightroom uitleggen op 2 avonden is sowieso al een enorme uitdaging. Luisteren, absorberen (en zeker ook vragen stellen) is de boodschap.


Langesluiterfotografie

Mensen die me persoonlijk kennen en me al een tijd volgen, weten dat mijn fotografiehart al jaren en nog steeds bij langesluiterfotografie ligt.
Als je de basis van fotografie beheerst en je wil je creatieve zelf in de fotografie leggen, maak dan kennis met de wondere wereld van lange sluitertijden...
Lange sluitertijden wordt in het dagelijkse leven heel vaak gebruikt en kom je meer tegen dan je wel denkt.
Kijk maar eens naar mijn portfolio om een idee te krijgen wat er allemaal mogelijk is.
Lightpainting, avond/nachtfotografie en foorfotografie zijn vaak toepassingen ervan.


De workshop langesluiterfotografie zal meestal bestaan uit 2 delen:

- Infoavond (2 à 3 uurtjes) waarin ik alle technische aspecten ervan zal uitleggen: benodigd materiaal, technieken, mentale voorbereiding en dergelijke.
- Daguitstap waar we een hele dag met lange sluitertijden gaan fotograferen

Er zullen ook gewoon daguitstappen worden georganiseerd voor mensen die de basis al beheersen.

Aalst train station
Powered by SmugMug Owner Log In